Overslaan en naar de inhoud gaan

Armonea zet volop in op communicatie tussen residenten en familie

In tijden van noodgedwongen afzondering is het – zeker voor de oudere bevolking in woonzorgcentra en andere vormen van begeleid wonen – niet eenvoudig om hun families en vrienden nog met de nodige regelmaat te horen of te zien. Armonea wil daar verandering in brengen en zet alle zeilen bij om contactloze vormen van communicatie mogelijk te maken. Zo bestelde de seniorenorganisatie versneld 300 bijkomende tablets die in haar 84 vestigingen worden ingeschakeld om videogesprekken tussen residenten en hun naasten te faciliteren. Ook de interne applicatie “MyArmonea” wordt non-stop gebruikt om interactie mogelijk te maken.

Tablets voor alle vestigingenTablet

Als organisatie beseffen we dat het niet altijd evident is om communicatielijnen tot stand te brengen: enerzijds zijn de dagen van ons zorgpersoneel al bijzonder goed gevuld, anderzijds beschikken lokale medewerkers niet altijd over de technische middelen (laptops, tablets, smartphones,…) om die communicatie op een efficiënte wijze tot stand te brengen”, vertelt Country Supporting Officer (CSO) Frank Verschueren. “Door de toelevering van gemiddeld 1 bijkomend tablet per 30 residenten in onze faciliteiten, werkt Armonea alvast de technische hinderpalen weg.”

De aangeleverde tablets zijn uitgerust met verschillende applicaties:

  • Drie standaardopties voor videochat: Facebook (Messenger), Skype en een shortcut naar de website van “Safemeeting” (Allocloud)
  • De huiseigen communicatieapp MyArmonea
  • De standaard internetbrowser + Google Chrome

De nieuwe tablets zijn dus louter bestemd als bijkomende communicatiemiddelen en kunnen in een later stadium geherprogrammeerd worden voor gebruik bij de zorgverstrekking. 

Ook MyArmonea laat familie contact houden met bewoners

Sinds eind 2019 beschikt Armonea ook over haar eigen applicatie “MyArmonea”, een sociaal platform dat exclusief toegankelijk is voor familieleden en vrienden van haar bewoners om hen op digitale manier in contact te houden met hun naasten. Ook hierop zet de organisatie nu volop in.

Het principe is heel eenvoudig: alle bewoners van de woonzorgcentra, assistentiewoningen en residenties van Armonea ontvangen aan de start van hun verblijf een unieke code, die ze aan hun bezoekers kunnen geven om in te loggen op de applicatie. Hiermee wordt de privacy van de residenten gevrijwaard, terwijl het de aanwezige medewerkers toch in staat stelt om gebruikers van de toepassing op de hoogte te houden van wat er gebeurt in de vestiging waar hun naaste verblijft. Bovendien kunnen vrienden en familie ook zelf boodschappen sturen, die dan door lokale medewerkers als postkaart worden uitgeprint en aan de bewoners bezorgd. Het is een uitstekend kanaal om vereenzaming uit de weg te gaan. Bovendien is de applicatie beschikbaar voor vaste computers én als mobiele app.

Familieleden van residenten die nog geen gebruik maken van deze applicatie kunnen contact opnemen met hun lokale aanspreekpunt om een unieke inlogcode verkrijgen.

Armonea Experience

Nu het coronavirus wild om zich heen aan het grijpen is en ons land steeds meer in de ban geraakt van de ziekte, gaat Armonea in haar vestigingen steeds intensiever aan de slag met MyArmonea en andere contactloze manieren van communicatie. Bovenstaande acties sluiten naadloos aan bij de vierde pijler (contact houden) van het kwaliteitsprogramma “Armonea Experience”, waarmee Armonea in al haar vestigingen te allen tijde een uitmuntende zorg- en dienstverlening nastreeft.

Voor ons komt de veiligheid en gezondheid van onze bewoners en medewerkers steeds op de eerste plaats”, benadrukt Armonea CEO Filip Weyers. “Daarom gelden er in al onze woonzorgcentra, assistentiewoningen en residenties ook strenge voorzorgsmaatregelen. Maar tegelijk zetten we intensief in op activiteiten om vereenzaming van onze bewoners tegen te gaan. En we maken gebruik van alle middelen die we ter beschikking hebben om de activiteiten met onze bewoners in beeld te brengen en de band tussen families te behouden. En dat alles tot de dreiging is gaan liggen.
 

Perscontact
Jannes Verheyen (Head of Legal)
jannes.verheyen@armonea.be
0472/637.810

Informatie corona