Vragen? Bel ons! 0800 93 430

Menu
Close

U bent hier

Werken bij Armonea? Als je houdt van kwaliteit ...

07/06/17

In de veertiende editie van Carejobs.be, een magazine voor aanstormend talent in zorg en welzijn, laat Armonea haar Quality Care Team aan het woord en licht projectmanager Thomas de Groote toe wat het kwaliteitsprogramma 'Armonea Experience' precies inhoudt.

Het Quality Care Team van Armonea

Op gezette tijdstippen komt het Quality Care Team van Armonea samen. Even voorstellen: Nathalie Jans (directeur Perwijshof), Lieve d'Heer (Head Care Larenshof), PAscale Myncke (Coördinator Kennis- en ervaringscentrum Anahata), Sonja Sommeryns (Quality Manager Care), Hilde de Bruyn (Trainer Quality Processes) en An Wens (Head Care Vogelzang). Ze hebben het over de voordelen van werken bij Armonea, over de kwaliteitsaanpak, de waarden die we bij Armonea hanteren en de zorgapp Zapps.

In de 83 woonzorgcentra, assistentiewoningen en serviceresidenties in België heeft Armonea één missie: "Senioren helpen genieten van leef-tijd, op de manier die hen het beste past." De groep helpt medewerkers die missie in de praktijk omzetten via investeringen in kwaliteit. Alleen al in 2017 wordt meer dan twee miljoen euro geïnvesteerd in onder andere aangepaste zorg en infrastructuur voor afdelingen met dementie en een aangepast programma rond active ageing. Sonja Sommeryns: "We investeren voortdurend in kwaliteit, en we meten het resultaat. We onderzoeken wat werkt en wat niet werkt. Maar alles wordt eerst getoetst aan de praktijk. Vanuit die praktijk werken we verder aan ontwikkelingen. Bottom-up is onze filosofie."

Hilde De Bruyn: "En we zijn natuurlijk trots op onze innovaties. Vorig jaar kregen de medewerkers bijvoorbeeld allemaal een tablet met de zorgapplicatie Zapps erop. Het is een mooi voorbeeld van hoe werken met nieuwe technologie het werk op de werkvloer kan verlichten. Je kan hier niet alleen alle zorghandelingen op registreren, maar je hebt letterlijk de zorgplanning van de bewoner op zak."

En dat heeft zo zijn voordelen, want het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken, maar de bewoner een gevoel van vertrouwen geven. Pascale Myncke: "De kwaliteit primeert, altijd. Maar deze kwaliteit dient te vertrekken vanuit de wensen en de noden van de bewoner. Zodoende geven we aan de medewerkers mee dat de bewoners niet in onze werkplek wonen, maar dat wij in hun werkplek mogen werken."

De Armonea Experience

Een andere vernieuwing op het vlak van kwaliteit waar Armonea bijzonder trots op is, is de Armonea Experience. "Met de Armonea Experience willen we het oubollige imago van het woonzorgcentrum ombuigen naar een plek waar het leuk is om te leven, op bezoek te komen en tewerken", zegt Thomas de Groote, projectmanager bij Armonea. De Armonea Experience, die draait rond vier pijlers: een thuisgevoel, in contact blijven, genieten en uiteraard ook uitstekende zorg. Drie jaar geleden hebben we aan al onze medewerkers gevraagd wat ze al deden om die vier belangrijke elementen in het leven van een resident te realiseren. En we vroegen hen ook wat ze nog meer zouden kunnen doen. Hieruit zijn 3100 ideeën voortgevloeid die we hebben samengeval in 150 concrete, meetbare standaarden. Zo kunnen we het kwaliteitsniveau binnen Armonea voor alle sites tegelijkertijd vastleggen en opvolgen.

Om zo'n kwaliteitsproject in de praktijd te kunnen realiseren, heb je tijd nodig. Die tijd maken we bij Armonea via Lean, een begeleidingstraject van zes maanden waarbij we sites en medewerkers helpen om zich slimmer te organiseren. "We weten intussen al dat er met simpele orde en netheid op de werkvloer gemiddeld vier à vijf uur per week vrijkomt die integraal besteed kan worden aan meer persoonlijke aandacht voor de bewoner." En zo maken we het verschil voor de klant én de medewerker. "De combinatie Armonea Experience, die het verschil maakt voor de klant, de juiste attitude van de medewerker en de extra tijd die vrijkomt door Lean, is een combinatie die werkt. We merken dat we echt iets in beweging aan het zetten zijn, waar mensen fier op zijn en waar ze zich voor willen engageren", besluit Thomas.

Meer lezen?

Dat kan via http://carejobs.be/magazine

Download pdf

Terug naar overzicht