Vragen? Bel ons! 0800 93 430

Menu
Close

U bent hier

Uw aangenaam verblijf

  • Hoe verloopt een typische dag in het woonzorgcentrum?

    ’s Morgens worden onze bewoners die dat nodig hebben, geholpen bij het wassen en aankleden. Daarna kan u rustig ontbijten, indien nodig met wat hulp van ons personeel.

    Na het ontbijt krijgen zij die dat nog niet hebben gehad, nog ochtendzorg. Uw kamer wordt opgeruimd, bed opgemaakt, lakens verschoond, de drankenkar komt langs, …

    De eerste activiteiten worden georganiseerd vanaf tien uur: bv bewegingsactiviteiten, krantenuurtje. Uiteraard bent u niet verplicht hieraan deel te nemen. Gaat u vandaag liever wat lezen op uw kamer, of heeft u een afspraak bij de kinesist, kapper, manicure of pedicure, dan is dat geen enkel probleem.

    ’s Middags is er de lunch, waarbij alle bewoners zoveel mogelijk samen aan tafel komen (zie ook de vraag: kan ik kiezen waar ik eet?)

    Na het middageten worden de tafels afgeruimd, en kan u even rusten of doen waar u zin in heeft. De namiddagactiviteiten starten vanaf twee uur.

    Onze wzc zijn open huizen, zonder vaste bezoekuren, maar doorgaans komen de meeste familieleden en vrienden langs in de loop van de namiddag. In de lobby (cafetaria) kan u met uw gezelschap dan iets komen drinken of een stukje taart eten.

    Vanaf half zes wordt het avondeten geserveerd. ’s Avonds gaan de meeste bewoners terug naar hun kamer, of ontvangen ze bezoek, op dat uur is dat meestal op de kamer. Of ’s avonds wordt er samen naar Blokken gekeken. Van het moment dat de eerste vermoeidheid komt, willen de meeste senioren graag op de kamer en naar hun favoriete programma kijken. Tussen negen en tien krijgt u nog bezoek van een medewerker: u weet dan meteen ook wie u vannacht zal helpen als dat nodig is.

    Weet ook dat:

    • u bij elke maaltijd ook de medicatie krijgt die u nodig heeft (voorgeschreven door de dokter).
    • er 24/7 doorlopende assistentie is. Heeft u persoonlijke zorg nodig, dan krijgt dat steeds voorrang op de activiteit/maaltijd/… die op dat moment gepland is.
    • zeker niet elke dag in ons rusthuis ‘typisch’ is: verjaardagsfeesten, activiteiten buitenshuis, een wafelenbak, een grote barbecue, optredens van muzikanten, enz: allemaal zaken waar onze bewoners steevast naar uitkijken.
  • Kan mijn huisdokter mij blijven bezoeken?

    De relatie met  uw vertrouwde huisdokter is erg belangrijk. Uw arts is dus altijd welkom in ons woonzorgcentrum. Indien u dat zelf wenst, kunnen wij u ook zelf een dokter aanbevelen.

  • Mag er in het rusthuis gerookt worden?

    In de kamers mag er niet gerookt worden, o.a. vanwege de brandveiligheid, en de gemeenschappelijke ruimtes zijn bij wet rookvrij. Elk rusthuis heeft wel minstens één rookkamer, en ook op het terras mag gerookt worden.

  • Mag er in het rusthuis gerookt worden?

    In de kamers mag er niet gerookt worden, o.a. vanwege de brandveiligheid, en de gemeenschappelijke ruimtes zijn bij wet rookvrij. Elk rusthuis heeft wel minstens één rookkamer, en ook op het terras mag gerookt worden.

  • Mag ik kiezen aan welke activiteiten ik deelneem?

    Armonea laat haar bewoners op zoveel mogelijk vlakken vrij. U kiest dus zelf aan welke van onze vele activiteiten u deelneemt. Hou er rekening mee dat onze activiteiten samengesteld worden door een gespecialiseerd team, om uw geest en lichaam stimuleren en dat ze het sociale contact bevorderen, en dat u er dus belang bij heeft minstens af en toe mee te doen.

  • Mag ik kiezen of ik op mijn kamer blijf eten of samen met anderen?

    We raden u alleszins aan maximaal te genieten van het sociale contact die de maaltijden u bieden. We doen er daarom alles aan om deze momenten zo gezellig mogelijk te maken, zoals knusse vierpersoonstafels. Tegelijk hechten we bij Armonea veel belang aan uw persoonlijke vrijheid: wilt u om gelijk welke reden liever in uw kamer eten, dan respecteren we uw keuze.

  • Mag ik kiezen om hoe laat ik eet?

    In de meeste woonzorgcentra wordt het ontbijt vanaf 8u30, de lunch vanaf 12u30 en het avondmaal vanaf 17u30 geserveerd. U hoeft zeker niet exact op dat uur in het restaurant zijn, maar toch raden we u aan zo dicht mogelijk bij het afgesproken uur te komen eten, want hoe verser, hoe lekkerder, gezonder en voedselveiliger!

    In sommige rusthuizen worden maaltijden in buffetvorm aangeboden, zodat u binnen een tijdspanne van twee uur kan komen eten.

  • Mag ik zelf kiezen bij wie ik aan tafel zit?

    Absoluut. Een maaltijd hoort gezellig te zijn, en goeie tafelgenoten zijn daarvoor de beste garantie. De eerste dagen is het moeilijk kiezen, want u moet uw medebewoners nog leren kennen en zij ú, maar we proberen via de levenslooplijst (die u of uw familie heeft ingevuld) al in te schatten met wie u het goed zal vinden. Klikt het toch niet, dan bent u vrij om van tafel veranderen.

  • Wat eet ik in het rusthuis?

    We werken met een menukaart, waarop ontbijt – middageten en avondeten voor de komende periode beschreven staan.

    Bij het ontbijt en avondmaal kan u elke dag kiezen of u wit of donker brood wenst, en in welke charcuterie u vandaag zin heeft. Zoet beleg zoals confituur vindt u standaard op tafel. Soms worden er ’s avonds ook warme maaltijden aangeboden.

    Voor het warme middagmaal zorgen we voor een gevarieerd menu in functie van het seizoen, waarbij u over een periode van verschillende weken zelden of nooit hetzelfde eet. We houden maximaal rekening met uw dieetvoorschriften en persoonlijke wensen (puree of aardappelen, vlees of vis, vegetarisme, …)

    Uiteraard ligt bovenstaande niet honderd procent vast. Elk Armonea-wzc heeft een eigen kok, die weet wat er in uw woonzorgcentrum leeft en die zelf eigen accenten kan leggen en. In sommige rusthuizen zal er met buffetten rond ontbijt en avondeten gewerkt worden. U kan dan zelf (indien nodig: laten) opscheppen waar u zin in heeft.

    Op feestdagen worden er ook vaak themamaaltijden georganiseerd, al dan niet samen met uw familie.

  • Mag ik mijn eigen meubels meenemen naar het rusthuis?

    Ja. We voorzien zelf een multifunctioneel bed dat hoog-laag kan worden gezet en gekanteld kan worden, een kast, een nachtkast en een tafeltje – maar u mag zeker eigen meubels meebrengen. Het is tenslotte úw kamer waar uw thuisgevoel primeert. Enkel het hoog-laagbed is een uitzondering, omdat het zo multifunctioneel is (comfort en veiligheid).

    De meeste Armonea-rusthuizen, zeker de recente, hebben al een TV-toestel (meestal flatscreen) op de kamer.

  • Mag ik mijn huisdier meenemen?

    Over het algemeen raden we dit af. De extra zorg en aandacht die een huisdier van u eist, gaan vaak ten koste van uw eigen welzijn, en net úw welzijn is onze absolute prioriteit. In bepaalde gevallen (afhankelijk van uw zelfstandigheid en het soort huisdier), kan hier uitzonderlijk van afgeweken worden. Vraag dit voor de zekerheid even na bij de directeur van uw woonzorgcentrum.

  • Zijn er bezoekuren?

    Iedereen is altijd welkom, dag en nacht. In de woonzorgcentra van Armonea zijn er geen bezoekuren. 's Avonds en 's nachts gaan de deuren op slot, maar kan u aan de deur steeds een telefoonnummer vinden waar u op elk moment van de avond of nacht naartoe kan bellen. Eén van onze medewerkers komt op dat moment de deur voor u open doen.

  • Wat kan ik doen als ik een opmerking heb over de gang van zaken in het rusthuis?

    Eigenlijk kan je bij alle medewerkers terecht met je persoonlijke vragen en opmerkingen. Dat kan de directeur zijn, maar net zo goed de schoonmaakster, kok, of verpleegkundige. Indien nodig, kan hij of zij kan u doorverwijzen naar de juiste persoon.

    Om de algemene gang van zaken in groep te bespreken, is er vier keer per jaar een gebruikersraad (ook wel bewonersraad genoemd) en even vaak een familieraad. Op die gelegenheden communiceert het woonzorgcentrum in groep over beleidsbeslissingen, de interne werking, … Tegelijk luistert zij ook naar de meningen, opmerkingen en tips van de bewoners en hun families.

    We zoeken op elke vraag een antwoord, en voor elk probleem een oplossing, maar vindt u toch dat uw probleem onvoldoende is aangepakt, dan kan u de klachtenprocedure inschakelen. Zo wordt uw klacht officieel. Bij uw verhuis naar ons wzc krijgt u die documenten mee.