U bent hier

Woonzorgcentra

  • De juiste keuze maken

    • Is een woonzorgcentrum wel de geschikte woonvorm voor mij?

      Dat is zeker een belangrijke vraag. Als hulp nodig hebt bij dagelijkse handelingen en/of intensieve dagelijkse zorgverlening, dan kan een rusthuis u dat inderdaad bieden.

      Is dat niet het geval is een serviceflat of service-residentie voor u wellicht een betere woonvorm.

      Voor een uitgebreidere omschrijving van het verschil tussen deze drie woonvormen, klik hier

    • Rusthuizen worden vaak ook ROB, RVT of woonzorgcentrum (wzc) genoemd. Is er een verschil?

      Een rusthuis is de term die we allemaal kennen voor een beschermde woonomgeving voor licht- tot zwaar zorgbehoevende senioren, maar eigenlijk heet dit in Vlaanderen tegenwoordig een woonzorgcentrum. ROB (lichte zorgbehoevendheid) en/of RVT (zware zorgbehoevendheid) zijn officiële termen die betrekking hebben tot de overheidsvergunning.

       

    • Waar moet ik op letten bij de keuze voor een woonzorgcentrum?

      Denk eraan dat het woonzorgcentrum dat u bezoekt misschien uw nieuwe woonst wordt. Neem dus alle zaken waar u zelf belang aan hecht, grondig onder de loep. Voel ik me hier thuis? Wonen er al vrienden van mij? Vind ik het een mooi gebouw? Heb ik een gezellige kamer? Bevallen de menu’s mij? Ga ik de activiteiten wel tof vinden? Is de tuin groot genoeg voor een buitenmens als ik? Allemaal vragen die verschillen van persoon tot persoon en waar dus enkel ú over kan oordelen.

      Ook al is uw eigen oordeel is dus van het allerhoogste belang, het kan zeker geen kwaad de mening van een vriend(in) en/of familielid te vragen. Zij letten wellicht op dingen waar u zelf niet aan had gedacht.

    • Hoe lang moet ik wachten op een plaats in een woonzorgcentrum?

      Dit hangt af van regio tot regio en hoe nieuw het rusthuis is. Hou er rekening mee dat de vraag naar rusthuisplaatsen over het algemeen groter is dan het aanbod. Armonea gaat die maatschappelijke uitdaging aan door regelmatig nieuwe wzc te openen en bestaande uit te breiden, maar in sommige steden kunnen er toch nog lange wachtlijsten zijn.

      Sowieso is de keuze van een rusthuis er één die u best tijdig en zeer doordacht maakt, nadat u zich voldoende hebt geïnformeerd. Wacht niet tot de verhuis naar een rusthuis onvermijdelijk is, want dan hebt u niet meer de tijd om er grondig over na te denken. Kom dus tijdig eens op bezoek. Als het u bevalt, kan u zich op een wachtlijst inschrijven en dan bent u zeker dat er tijdig een oplossing voorhanden is, mocht uw gezondheid dat plots vereisen. Zo’n inschrijving is trouwens volledig vrijblijvend: onze wachtlijst houdt op geen enkel moment een verplichte verhuis in.

    • Wat houdt een eerste bezoek in?

      U wordt ontvangen door iemand van het personeel en krijgt een uitgebreide rondleiding doorheen het hele gebouw en enkele kamers. U heeft daarbij natuurlijk ruim de gelegenheid om vragen te stellen. U maakt ook kennis met enkele residenten en kan - als u dat zelf wilt - zich inschrijven op onze wachtlijst.

    • Hoe kan ik me inschrijven op de wachtlijst?

      Voor een woonzorgcentrum dat al open is, kan u contact opnemen met onze lokale medewerkers.

      Armonea heeft ook rusthuizen die in aanbouw zijn: voor informatie en inschrijvingen kan u terecht op ons centrale gratis nummer 0800 93 430.

    • Wat gebeurt er als ik me inschrijf op de wachtlijst?

      Hier las u al dat een inschrijving op de wachtlijst u het voordeel van zekerheid biedt, maar geen enkele verplichting van uw kant inhoudt.

      Concreet hoort er bij wachtlijstinschrijving een persoonlijk gesprek met uzelf en uw naaste familie. We verzamelen enkele medische en persoonlijke gegevens, zodat we in het geval van een verhuis al over de noodzakelijke basisinformatie beschikken. Deze informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld en dient uitsluitend om u vanaf dag één van uw verblijf een optimale zorg- en dienstverlening te bieden.

    • Waar vind ik informatie over een voorziening die nog niet open is?

      Alle armonea-voorzieningen staan al enkele maanden voor hun opening op deze website. U vindt ze via de zoekfunctie op deze website. U kan er terecht voor algemene informatie over de ligging, dienstverlening, … Voor verdere informatie en wachtlijsinschrijvingen kan u ons centrale gratis nummer 0800 93 430 bellen.

      Voor basisinfo over woonzorgcentra die nog niet op de website staan, kan u bellen naar 0800 90 430. Hou er wel rekenening dat veel info, zoals prijzen en exacte openingsdatum misschien nog niet beschikbaar zijn.

      Ongeveer drie maanden voor de opening organiseert Armonea een infosessie voor het grote publiek. U krijgt er een gedetailleerde voorstelling van het rusthuis én kan gerichte vragen stellen aan de toekomstige directeur. Algemene vragen worden in groepsverband beantwoord, persoonlijk vragen individueel. Deze sessies worden aangekondigd op onze website, en lokaal via posters en een persbericht.

      Bevalt de informatie u, dan kan u zich volledig vrijblijvend inschrijven op onze wachtlijst.

       

  • Uw eerste dag

    • Wat neem ik best mee op de dag van mijn verhuis?

      Idealiter brengen uw naasten even tevoren al uw spullen mee en richten ze alles al even in, zodat u zich meteen op uw gemak voelt als u aankomt.

      Verder zorgt u best voor voldoende persoonlijke dingen: eigen kleding, washandjes, … Maar ook wat muziek of een boek kunnen handig zijn.

      Neem zeker uw identiteitskaart mee. Dit wordt normaal gezien in bewaring gehouden door onze administratieve dienst, zodat ze meteen beschikbaar is in geval van nood.

      Vergeet ook de klevertjes van uw mutualiteit niet.

    • Hoe verloopt mijn aankomst?

      In plaats van u te overrompelen met informatie, laten wij u eerst en vooral rustig acclimatiseren. U krijgt een tasje koffie en o.a. onze directeur en hoofdverpleegkundige komen zich aan u voorstellen. Nadien krijgt u een rondleiding in het gebouw en maakt u al kennis met uw medebewoners.

      Terwijl u rustig uw nieuwe woonsomgeving ontdekt, zijn onze medewerkers achter de schermen druk in de weer: medische fiche invullen, medicatie bestellen, … Zo bent u vanaf dag één zeker van de juiste omkadering.

  • Uw aangenaam verblijf

    • Hoe verloopt een typische dag in het woonzorgcentrum?

      ’s Morgens worden onze bewoners die dat nodig hebben, geholpen bij het wassen en aankleden. Daarna kan u rustig ontbijten, indien nodig met wat hulp van ons personeel.

      Na het ontbijt krijgen zij die dat nog niet hebben gehad, nog ochtendzorg. Uw kamer wordt opgeruimd, bed opgemaakt, lakens verschoond, de drankenkar komt langs, …

      De eerste activiteiten worden georganiseerd vanaf tien uur: bv bewegingsactiviteiten, krantenuurtje. Uiteraard bent u niet verplicht hieraan deel te nemen. Gaat u vandaag liever wat lezen op uw kamer, of heeft u een afspraak bij de kinesist, kapper, manicure of pedicure, dan is dat geen enkel probleem.

      ’s Middags is er de lunch, waarbij alle bewoners zoveel mogelijk samen aan tafel komen (zie ook de vraag: kan ik kiezen waar ik eet?)

      Na het middageten worden de tafels afgeruimd, en kan u even rusten of doen waar u zin in heeft. De namiddagactiviteiten starten vanaf twee uur.

      Onze wzc zijn open huizen, zonder vaste bezoekuren, maar doorgaans komen de meeste familieleden en vrienden langs in de loop van de namiddag. In de lobby (cafetaria) kan u met uw gezelschap dan iets komen drinken of een stukje taart eten.

      Vanaf half zes wordt het avondeten geserveerd. ’s Avonds gaan de meeste bewoners terug naar hun kamer, of ontvangen ze bezoek, op dat uur is dat meestal op de kamer. Of ’s avonds wordt er samen naar Blokken gekeken. Van het moment dat de eerste vermoeidheid komt, willen de meeste senioren graag op de kamer en naar hun favoriete programma kijken. Tussen negen en tien krijgt u nog bezoek van een medewerker: u weet dan meteen ook wie u vannacht zal helpen als dat nodig is.

      Weet ook dat:

      • u bij elke maaltijd ook de medicatie krijgt die u nodig heeft (voorgeschreven door de dokter).
      • er 24/7 doorlopende assistentie is. Heeft u persoonlijke zorg nodig, dan krijgt dat steeds voorrang op de activiteit/maaltijd/… die op dat moment gepland is.
      • zeker niet elke dag in ons rusthuis ‘typisch’ is: verjaardagsfeesten, activiteiten buitenshuis, een wafelenbak, een grote barbecue, optredens van muzikanten, enz: allemaal zaken waar onze bewoners steevast naar uitkijken.
    • Kan mijn huisdokter mij blijven bezoeken?

      De relatie met  uw vertrouwde huisdokter is erg belangrijk. Uw arts is dus altijd welkom in ons woonzorgcentrum. Indien u dat zelf wenst, kunnen wij u ook zelf een dokter aanbevelen.

    • Mag er in het rusthuis gerookt worden?

      In de kamers mag er niet gerookt worden, o.a. vanwege de brandveiligheid, en de gemeenschappelijke ruimtes zijn bij wet rookvrij. Elk rusthuis heeft wel minstens één rookkamer, en ook op het terras mag gerookt worden.

    • Mag er in het rusthuis gerookt worden?

      In de kamers mag er niet gerookt worden, o.a. vanwege de brandveiligheid, en de gemeenschappelijke ruimtes zijn bij wet rookvrij. Elk rusthuis heeft wel minstens één rookkamer, en ook op het terras mag gerookt worden.

    • Mag ik kiezen aan welke activiteiten ik deelneem?

      Armonea laat haar bewoners op zoveel mogelijk vlakken vrij. U kiest dus zelf aan welke van onze vele activiteiten u deelneemt. Hou er rekening mee dat onze activiteiten samengesteld worden door een gespecialiseerd team, om uw geest en lichaam stimuleren en dat ze het sociale contact bevorderen, en dat u er dus belang bij heeft minstens af en toe mee te doen.

    • Mag ik kiezen of ik op mijn kamer blijf eten of samen met anderen?

      We raden u alleszins aan maximaal te genieten van het sociale contact die de maaltijden u bieden. We doen er daarom alles aan om deze momenten zo gezellig mogelijk te maken, zoals knusse vierpersoonstafels. Tegelijk hechten we bij Armonea veel belang aan uw persoonlijke vrijheid: wilt u om gelijk welke reden liever in uw kamer eten, dan respecteren we uw keuze.

    • Mag ik kiezen om hoe laat ik eet?

      In de meeste woonzorgcentra wordt het ontbijt vanaf 8u30, de lunch vanaf 12u30 en het avondmaal vanaf 17u30 geserveerd. U hoeft zeker niet exact op dat uur in het restaurant zijn, maar toch raden we u aan zo dicht mogelijk bij het afgesproken uur te komen eten, want hoe verser, hoe lekkerder, gezonder en voedselveiliger!

      In sommige rusthuizen worden maaltijden in buffetvorm aangeboden, zodat u binnen een tijdspanne van twee uur kan komen eten.

    • Mag ik zelf kiezen bij wie ik aan tafel zit?

      Absoluut. Een maaltijd hoort gezellig te zijn, en goeie tafelgenoten zijn daarvoor de beste garantie. De eerste dagen is het moeilijk kiezen, want u moet uw medebewoners nog leren kennen en zij ú, maar we proberen via de levenslooplijst (die u of uw familie heeft ingevuld) al in te schatten met wie u het goed zal vinden. Klikt het toch niet, dan bent u vrij om van tafel veranderen.

    • Wat eet ik in het rusthuis?

      We werken met een menukaart, waarop ontbijt – middageten en avondeten voor de komende periode beschreven staan.

      Bij het ontbijt en avondmaal kan u elke dag kiezen of u wit of donker brood wenst, en in welke charcuterie u vandaag zin heeft. Zoet beleg zoals confituur vindt u standaard op tafel. Soms worden er ’s avonds ook warme maaltijden aangeboden.

      Voor het warme middagmaal zorgen we voor een gevarieerd menu in functie van het seizoen, waarbij u over een periode van verschillende weken zelden of nooit hetzelfde eet. We houden maximaal rekening met uw dieetvoorschriften en persoonlijke wensen (puree of aardappelen, vlees of vis, vegetarisme, …)

      Uiteraard ligt bovenstaande niet honderd procent vast. Elk Armonea-wzc heeft een eigen kok, die weet wat er in uw woonzorgcentrum leeft en die zelf eigen accenten kan leggen en. In sommige rusthuizen zal er met buffetten rond ontbijt en avondeten gewerkt worden. U kan dan zelf (indien nodig: laten) opscheppen waar u zin in heeft.

      Op feestdagen worden er ook vaak themamaaltijden georganiseerd, al dan niet samen met uw familie.

    • Mag ik mijn eigen meubels meenemen naar het rusthuis?

      Ja. We voorzien zelf een multifunctioneel bed dat hoog-laag kan worden gezet en gekanteld kan worden, een kast, een nachtkast en een tafeltje – maar u mag zeker eigen meubels meebrengen. Het is tenslotte úw kamer waar uw thuisgevoel primeert. Enkel het hoog-laagbed is een uitzondering, omdat het zo multifunctioneel is (comfort en veiligheid).

      De meeste Armonea-rusthuizen, zeker de recente, hebben al een TV-toestel (meestal flatscreen) op de kamer.

    • Mag ik mijn huisdier meenemen?

      Over het algemeen raden we dit af. De extra zorg en aandacht die een huisdier van u eist, gaan vaak ten koste van uw eigen welzijn, en net úw welzijn is onze absolute prioriteit. In bepaalde gevallen (afhankelijk van uw zelfstandigheid en het soort huisdier), kan hier uitzonderlijk van afgeweken worden. Vraag dit voor de zekerheid even na bij de directeur van uw woonzorgcentrum.

    • Zijn er bezoekuren?

      Iedereen is altijd welkom, dag en nacht. In de woonzorgcentra van Armonea zijn er geen bezoekuren. 's Avonds en 's nachts gaan de deuren op slot, maar kan u aan de deur steeds een telefoonnummer vinden waar u op elk moment van de avond of nacht naartoe kan bellen. Eén van onze medewerkers komt op dat moment de deur voor u open doen.

    • Wat kan ik doen als ik een opmerking heb over de gang van zaken in het rusthuis?

      Eigenlijk kan je bij alle medewerkers terecht met je persoonlijke vragen en opmerkingen. Dat kan de directeur zijn, maar net zo goed de schoonmaakster, kok, of verpleegkundige. Indien nodig, kan hij of zij kan u doorverwijzen naar de juiste persoon.

      Om de algemene gang van zaken in groep te bespreken, is er vier keer per jaar een gebruikersraad (ook wel bewonersraad genoemd) en even vaak een familieraad. Op die gelegenheden communiceert het woonzorgcentrum in groep over beleidsbeslissingen, de interne werking, … Tegelijk luistert zij ook naar de meningen, opmerkingen en tips van de bewoners en hun families.

      We zoeken op elke vraag een antwoord, en voor elk probleem een oplossing, maar vindt u toch dat uw probleem onvoldoende is aangepakt, dan kan u de klachtenprocedure inschakelen. Zo wordt uw klacht officieel. Bij uw verhuis naar ons wzc krijgt u die documenten mee.

  • Het levenseinde

    • Heeft Armonea aandacht voor het levenseinde?

      De dood is net zozeer een deel van het leven als alle andere sleutelmomenten, en moet daarom met evenveel openheid kunnen worden besproken en voorbereid. Onze directie en palliatieve medewerkers staan er dus voor klaar. Uiteraard gebeurt dit altijd met respect voor ieders privacy, wensen en verwachtingen, en in samenspraak met uw familie, huisarts en de centraal coördinerende arts (bekend als de CRA).

      Elk armonea-woonzorgcentrum heeft het personeel en de know-how om palliatieve zorgen te verlenen en te coördineren, zodat een overbrenging naar het ziekenhuis niet nodig is en de betrokken persoon waardig kan sterven in een vertrouwde omgeving.

    • Laat het woonzorgcentrum euthanasie toe?

      Euthanasie in een rusthuis is zeker mogelijk, maar daar oordeelt het woonzorgcentrum zelf niet over. Het al dan niet toepassen van euthanasie wordt samen met de resident, familie, huisarts en de centraal coördinerende arts (CRA) besproken. Het woonzorgcentrum respecteert elke beslissing hieromtrent en doet er alles aan om de uiteindelijke keuze zo goed mogelijk te omkaderen.

  • Financiële en praktische aspecten